Våren har gitt oss litt ymse vær i år. Alle årstider og alle typer vær gir oss erfaringer og muligheter. Mye bruk av dress og regntøy har gitt barna god trening i å kle på seg selv. Det er også fint å se at barna hjelper hverandre, og tar i mot hjelp. Lek med vann er gøy, og jammen har vi fått utnyttet det til det fulle!


Med tema vår og nytt liv har vi jobbet med å ta vare på livet rundt oss, stort og smått. Vi har erfart at det gjør godt å ta vare på hverandre, og å bli tatt vare på. Det er fint å ha gode venner. Både eventyret om den røde høna som viser samenhengen i at det er fint og nyttig å hjelpe hverandre, og boken om sauen Ulla som gjerne vil være en del av flokken. Begge historiene illustrer verdien av å ta vare på hverandre. Sammen skal vi ta vare på naturen rundt oss slik at vi bygger verdier og holdninger for en bærekraftig fremtid. Man kan kanskje føle seg liten i dette store arbeidet, men gjennom bibelfortellingen om det bittelille senepsfrøet som ble til et stort tre der fuglene kunne bygge rede, har vi lært at det som ser lite ut, kan være både betydningsfullt og bli noe stort, også for andre!

Dagene går med til mye lek, og det er fint å se hvordan barna leker ut innholdet i tema og barnehagehverdagen. Progresjon viser seg i alder og modenhet. På Løvene som er de yngste barna, har nå rolleleken virkelig skytt fart. Her lekes det dagsplansamling, fruktmåltid, bleieskift og alt som er.

Bøker og lesing er viktig og en aktivitet vi gjør mye. Lesing, fortelling og samtale ved hjelp av bøker gir gode stunder og styrker språk og kognitiv utvikling, samtidig som det styrker relasjonene og gir emosjoenll støtte.

Maxiklubben har vært på tur til Holmavatn, og det betyr avslutning og snart skolestart... En godt sammensveiset gjeng ble kjørt av lærer på Forus Friskole, som er naboskole og har samme eiger som oss. Vi er takknemlig for samarbeid og at man slik kan gjøre overgangen til skole trygg og god.

Nå ønsker vi sommeren velkommen, og GOD SOMMER til alle små og store!
